نگاهی به کاربرد وجوهِ افعال در اشعار سلمان هراتی
نویسندگان
چکیده
سلمان هراتی (1338-1365) از شاعران متعهد صاحب سبک معاصر در حوزۀ ادبیات انقلاب اسلامی و پایداری است. شعر سلمان زلال و یک دست و در عین حال صادقانه و صمیمی است. زبان شعری سلمان زبان شعر انقلاب است؛ ساده و بی آلایش و دل نشین؛ اما او از شیوه های گوناگونی برای ادبی شدن زبان خود بهره میبرد. از شگردهایی که سلمان برای ارتقای سطح عادی زبان شعری خویش به سطح ادبی به کار می گیرد استفاده از وجوه گوناگون فعل و نقش های متمایز وجوه افعال است. وجه فعل مقوله ای نحوی ـ معنایی است که نظر و دیدگاه گوینده را به محتوای آن چه می گوید نشان می دهد. درواقع، وجه فعل صورتی از ساختار فعل است که آن را به اعتبار چگونگی بیان مفهوم آن، که خبری را به طور قطعی برساند، یا وقوع کاری را با احتمال همراه کند، یا امری بودن فعلی را برساند، یکی از سه وجه اخباری یا التزامی یا امری به شمار می آورند. بنابراین، در فارسی امروز سه وجه بیش تر وجود ندارد: اخباری، التزامی، و امری. این پژوهش بر آن است تا با روشی کیفی ـ کمّی به بررسی کاربرد وجوه افعال در اشعار سلمان هراتی بپردازد تا نشان دهد که سلمان برای شعریت بخشیدن به کلام خود تا چه حد و چگونه از آن بهره برده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سلمان از برخی نقش های وجه التزامی چون نقش دعایی، نقش منظوری، نقش بایدی، میزان قطعیت و امکان انجام عمل، و نیز از نقش های وجه امری مانند وجه هشداری و وجه اجازه ای در سرایش اشعار خود سود جسته است. با وجود این، کاربرد وجه اخباری در اشعار سلمان هراتی در مقایسه با وجه التزامی و امری بیش تر است.
منابع مشابه
نگاهی به کاربردِ وجوهِ افعال در اشعار سلمان هراتی
سلمان هراتی (1338-1365) از شاعران متعهد صاحبسبک معاصر در حوزۀ ادبیات انقلاب اسلامی و پایداری است. شعر سلمان زلال و یکدست و در عین حال صادقانه و صمیمی است. زبان شعری سلمان زبان شعر انقلاب است؛ ساده و بیآلایش و دلنشین؛ اما او از شیوههای گوناگونی برای ادبی شدن زبان خود بهره میبرد. از شگردهایی که سلمان برای ارتقای سطح عادی زبان شعری خویش به سطح ادبی به کار میگیرد استفاده از وجوه گوناگون فعل ...
متن کاملبررسی نمادها در اشعار سلمان هراتی
سلمان هراتی، در دهه شصت، از شاعران انقلاب و جنگ، در عرصه شعر معاصر، با طراوت بیان و ذهن خلاّقش به خلق تصاویری ملموس پرداخته است. با نگرشی نو و جسارت بسیار عامیانهترین الفاظ را در خدمت اعتقادات دینی و تحولات اجتماعی درآورده و ارزشهای بیبدیل هویت انسانی را نشان داده است. با بیانی نمادین و اشارات مجازی، به خلق مفاهیمی بکر و بیسابقه دست یافته و فضای شعر را دگرگون نموده است. شعر برای سلمان هرا...
متن کاملتحلیل زیباشناختی ساختار آوایی اشعار سلمان هراتی
زیبایی شعر در گرو همنوایی و هماهنگی عناصر شعری است و یکی از راههای ایجاد این همگونی ساختار آوایی شعری است و آن شامل هرگونه تناسب و توازن صوری است که از طریق تکرار کلامی و مطابق قواعد و الگوهای خاص زبانی شکل میگیرد. فرمالیستها و ساختگرایان بر این عقیدهاند که اساس شعر ساختار آن است و در بررسیهای ساختاری روساخت اهمیت بیشتری دارد. سلمان هراتی به عنوان یک شاعر متعهد و انقلابیِ معاصر از عوامل ...
متن کاملبررسی نمادها در اشعار سلمان هراتی
سلمان هراتی، در دهه شصت، از شاعران انقلاب و جنگ، در عرصه شعر معاصر، با طراوت بیان و ذهن خلاّقش به خلق تصاویری ملموس پرداخته است. با نگرشی نو و جسارت بسیار عامیانه ترین الفاظ را در خدمت اعتقادات دینی و تحولات اجتماعی درآورده و ارزش های بی بدیل هویت انسانی را نشان داده است. با بیانی نمادین و اشارات مجازی، به خلق مفاهیمی بکر و بی سابقه دست یافته و فضای شعر را دگرگون نموده است. شعر برای سلمان هرات...
متن کاملبررسی نوآوری در اشعار سلمان هراتی در پرتو استعارهی مفهومی
استعارهی مفهومی مبحثی در زبانشناسی شناختی است که با کمک آن میتوان نظام فکری و ساختار ذهنی اهل زبان را بهخوبی شناخت و محتوای بینش کلی ملتها را در بستر تجربه مشخص کرد. کاربرد این نظریه در ادبیات سبک شخصی شاعران و منابع الهام و میزان نوآوریها و در نهایت جایگاه شعری آنان را نشان میدهد. این مقاله با استفاده از این رهیافت اشعار سلمان هراتی را بررسی کرده و با استخراج انواع استعارههای مفهومی و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات پارسی معاصرناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ISSN 2383-0549
دوره 4
شماره 3 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023